Zelf een vulkaanuitbarsting maken met bakpoeder en azijn
Deze les is bedoeld om jonge kinderen (groep 8 / brugklas) kennis te laten maken met het laten uitbarsten van een (strato-)vulkaan. Leerdoelen: Onderdelen van een vulkaan Hoe een vulkaan […]
Deze les is bedoeld om jonge kinderen (groep 8 / brugklas) kennis te laten maken met het laten uitbarsten van een (strato-)vulkaan. Leerdoelen: Onderdelen van een vulkaan Hoe een vulkaan […]
Bij het geven van feedback en het sturen van leerlingen kan een docent gebruik maken van ‘scaffolding’, een techniek die nauw verbonden is aan Vygotsky’s ‘zone of proximal development’ (1978) […]
Moet je leerlingen betalen voor goede onderwijsprestaties? Ja, meent René Kneyber op 10 maart 2010 in Trouw. Volgens Amerikaans onderzoek werkt het goed, en is het goedkoper dan allerlei leerwegondersteunende […]
Onderzoek in Onderwijs, deelopdrachtje 3 Inleiding Dyslexiehoogleraar Anna Bosman laat op 9 februari in het AD optekenen dat er volgens haar een causale relatie is tussen slecht onderwijs en dyslexie. […]
Deelopdracht voor het vak ‘Onderzoek in onderwijs’. Volgens de dikke van Dale betekent het werkwoord onderzoeken ‘nauwkeurig nazien, nagaan, nasporen’. Aan onderzoek gaat dus het stellen van vragen vooraf, er […]
To many foreigners, The Netherlands is Amsterdam, Rotterdam, tulips and cheese. Admittedly, The Netherlands is all those things. It also is a lot more. In fact, the Netherlands is a […]
Aardrijkskunde ligt op straat. Zowel fyisische als sociale geografie zijn empirische wetenschappen, en theorievorming vindt plaats door gestructureerd en systematisch verzamelen van gegevens in de wereld om ons heen. Ik […]
(Jonge) kinderen houden van spelen. Dit simpele gegeven is bruikbaar in de klas. Door het laten verzinnen van een toneelstukje worden de leerlingen uitgedaagd concrete voorbeelden te verzinnen bij begrippen. […]