Ik geef aardrijkskundeles op de RSG Enkhuizen.
Posted on mei 30, 2018 by admin
Deze les is bedoeld om jonge kinderen (groep 8 / brugklas) kennis te laten maken met het laten uitbarsten van een (strato-)vulkaan. Leerdoelen: Onderdelen van een vulkaan Hoe een vulkaan groter wordt Dat een vulkaan naast lava ook gas en as uitstoot Hoe meer gas er in de magma zit, hoe explosiever de vulkaan Waar […]
lees verder
Posted on juni 5, 2017 by admin
Bij het geven van feedback en het sturen van leerlingen kan een docent gebruik maken van ‘scaffolding’, een techniek die nauw verbonden is aan Vygotsky’s ‘zone of proximal development’ (1978) waarbij de geboden hulp zo precies mogelijk wordt afgestemd op de hulpvraag van de leerling. Het stappenplan om goed te scaffolden ziet er als volgt […]
lees verder
Posted on april 11, 2017 by admin
Moet je leerlingen betalen voor goede onderwijsprestaties? Ja, meent René Kneyber op 10 maart 2010 in Trouw. Volgens Amerikaans onderzoek werkt het goed, en is het goedkoper dan allerlei leerwegondersteunende maatregelen. Niet handig, aldus Mirre Stallen op 24 februari 2014. Volgens haar leer je kinderen op die manier dat eigenschappen zoals inzet en verantwoordelijkheid te […]
lees verder
Posted on februari 18, 2017 by admin
Onderzoek in Onderwijs, deelopdrachtje 3 Inleiding Dyslexiehoogleraar Anna Bosman laat op 9 februari in het AD optekenen dat er volgens haar een causale relatie is tussen slecht onderwijs en dyslexie. ‘Er wordt gewoon te weinig geoefend’, zegt ze (Winters, 2017). Ze trekt een vergelijking met dyscalculie waar zij ook onderzoek naar deed. Na een intensief […]
lees verder
Posted on februari 5, 2017 by admin
Deelopdracht voor het vak ‘Onderzoek in onderwijs’. Volgens de dikke van Dale betekent het werkwoord onderzoeken ‘nauwkeurig nazien, nagaan, nasporen’. Aan onderzoek gaat dus het stellen van vragen vooraf, er is ergens verscholen informatie, die na een nauwkeurige speurtocht aan het licht kan worden gebracht. Dit is echter niet het begin, zoals Bruggink en Harinck […]
lees verder
Posted on oktober 18, 2016 by admin
To many foreigners, The Netherlands is Amsterdam, Rotterdam, tulips and cheese. Admittedly, The Netherlands is all those things. It also is a lot more. In fact, the Netherlands is a very interesting little country if one is prepared to look a bit further. This simple drive on the N302 shows not only the geological diversity […]
lees verder
Posted on november 18, 2015 by admin
Aardrijkskunde ligt op straat. Zowel fyisische als sociale geografie zijn empirische wetenschappen, en theorievorming vindt plaats door gestructureerd en systematisch verzamelen van gegevens in de wereld om ons heen. Ik probeer met mijn leerlingen dan ook zo veel mogelijk de theorie uit de aardrijkskundeboekjes te vertalen naar praktisch werk. Het herkennen van geografische theorie in de […]
lees verder
Posted on oktober 18, 2014 by admin
(Jonge) kinderen houden van spelen. Dit simpele gegeven is bruikbaar in de klas. Door het laten verzinnen van een toneelstukje worden de leerlingen uitgedaagd concrete voorbeelden te verzinnen bij begrippen. Doelgroep: brugklas, tweede klas Lesdoelen: Deduceren, observeren, argumenteren, samenwerken, begrippennetwerk activeren, voorbeelden bij begrippen verzinnen, push- en pull factoren, geografische dimensies, empathie enz enz Lestijd: 60 […]
lees verder
Posted on juli 13, 2014 by admin
Gisteren ben ik weer eens wezen wadlopen. De tocht ging naar de Engelmansplaat. Het was geweldig weer!
lees verder